Bob

KURSUS USAHAWAN DAN USAHAWAN TANI MODEN PPUMM

In agriculture on April 11, 2007 at 4:33 pm

KURSUS USAHAWAN DAN USAHAWAN TANI MODEN PPUMM

 

JADUAL KURSUS TAHUN 2007

JENIS KURSUS

TARIKH DIJANGKA

STATUS

KURSUS TERNAKAN LEMBU SUSU

17/03/2007

TETAP
( TERHAD )

KURSUS TERNAKAN AYAM

31/03/2007

TETAP
( TERHAD )

KURSUS TERNAKAN LEMBU FIDLOT

07/04/2007

TETAP
( TERHAD )

KURSUS PENANAMAN CENDAWAN SECARA KOMERSIAL

21/04/2007

TETAP
( TERHAD )

LAWATAN KE LADANG TERNAKAN LEMBU FIDLOT

28/04/2007

TERBUKA

KURSUS TERNAKAN LEMBU FIDLOT

05/05/2007

TETAP
( TERHAD )

KURSUS TANAMAN JAGUNG MANIS

12/05/2007

TETAP
( TERHAD )

KURSUS TERNAKAN KAMBING PEDAGING

26/05/2007

TETAP
( TERHAD )

KURSUS PENANAMAN CENDAWAN SECARA KOMERSIAL

02/06/2007

TETAP
( TERHAD )

KURSUS TERNAKAN IKAN DALAM KANVAS

09/06/2007

TETAP
( TERHAD )

KURSUS TANAMAN BUAH NAGA

23/06/2007

TETAP
( TERHAD )

KURSUS TERNAKAN LEMBU FIDLOT

30/06/2007

TETAP
( TERHAD )

SILA HUBUNGI 05-6922151 DAN 019-5574711 ATAU SMS KE 017-5327478

( PUAN AISYAH, MS. ROSLAILY DAN MS. JULIANA ) UNTUK MAKLUMAT LEBIH LANJUT.

 

* Tarikh yang dinyatakan di atas adalah tarikh dijangka. Harap maklum.

About these ads
  1. nih under jph ke bob?

  2. nih ade jph ke bob?

  3. terang2 UPM kan tu….tapi mungkin ada pensyarah jemputan dari JPH

  4. opss tu yang lagie satu…yang nie pawah PPUMM lahhh

  5. Assalamualaikum,
    Terimakasih kerana usaha yang baik dari saudara dalam menyediakan ruangan yang menarik dan berguna. Saya berminat dengan projek ternak ayam secara kontrak dengan syarikat yang dinyatakan. Namun tiada nombor tel, e.mail atau laman web yang boleh digunakan. Saya harap saudara dapat menyiarkan perkara tersebut. Teruskan usaha murni anda ini.

  6. untuk perhatian en.Mohamad Sharafi Yamin

    mengenai projek ternak ayam secara kontrak dengan syarikat itu memang wujud dan ianya di aturkan oleh JPH dan FAMA…bukan kita deal direct dengan Syarikat2 itu..

    jadi untuk maklumat2 yang en mohamad inginkan tu saya memang tiada maklumat tersebut, yang terbaik en.mohamad boleh bertanya terus dengan pegawai JPH daerah atau di Putrajaya di talian 03-88702000

  7. Saya ingin mengikuti kursus ushawan tani dan bidang
    yang ingin saya ceburi ialah pembuatan bahulu kek lapis
    Betawi dan Roti.Dimanakah saya boleh mengikuti kursus
    tersebut.
    Oleh kerana saya adalah surirumah sepenuh masa jadi
    saya tidak mampu untuk mengikuti kusus yang mengenakan
    bayaran yang mahal.Jadi apakah nasihat tuan.

    Terima kasih

  8. assalamualaikum dan salam sejahtera.

    saya student sijil kemahiran malaysia dibawah majlis latihan pertanian kebangsaan (NATC).
    saya diajar menternak udang di kolej pertanian malaysia. saya merupakan perintis kepada kolej ini dan kerajaan untuk menjadi usahawan tani.
    masalahnya saya tidak tahu dimana harus saya mulakan untuk memulakan projek saya contohnya dari segi pinjaman modal.dan kursus yang disediakan oleh kerajaan untuk bakal usahawan. jadi saya mohon nasihat dan tunjuk ajar.serta kursuskursus yang disediakan untuk bakal usahawan tani serta bantuan yang disediakan.

  9. to ayie

    Walaikumsalam…

    oh ye ke pelajar NATC…di mana di ayer hitam atau di Kedah??..ye saya
    tahu tentang NATC dan rasanya baru dua batch yang berlalu..tentang
    cita2 kamu tu bagus lah..insyallah apa yang saya tahu dan boleh tolong saya
    akan cuba usahakan…

    cuma harap ayie tolong spesifikkan projek apa nak buat..kawasan/tanah
    nak dibuat?cerita serba sedikit perancangan ayie…nantie saya akan
    citer camna nak menjadi usahawan tani..dan bagaimana nak memulakan
    projek…ok

    wassalam..

    *kalau boleh kasi detail ayie serba sedikit… dan lagi satu saya ada
    adik ipar di NATC di ayer hitam..silap2 mungkin kamu kenal hehehe

  10. Saya memang amat berminat untuk menceburi bidang pertanian sbb pendapatan makan gaji yang tidak mencukupi. Keluarga ada sebidang tanah seluas 8 ekar dan membenarkan saya untuk usahakan. Berkenaan dengan kursus tersebut, ada tak juga diterangkan tentang bagaimana mendapatkan pinjaman sbb saya memang kekurangan modal, hanya ada tanah aja. Seperti juga saudara Ayie saya juga memerlukan tunjuk ajar, serta apa2 bantuan, informasi untuk memulakan bisnes pertanian ini agar berjaya….

  11. Terima kasih atas pertanyaan anda…

    saya faham dengan apa yang saudara cuba sampaikan…saya cuma berharap saudara dapat memberikan saya detail tertentu tentang projek yang saudara ingin majukan, so lebih senang untuk saya mendapatkan maklumat yang perlu..

    yang lain2 saya akan cuba sentiasa updatekan kandungan di blog saya nie cuma saudara kena rajin lah melawatinya.

    Terima kasih.

  12. untuk pertanyaan yang lebih spesifik sila email saya di mybob_online2u@yahoo.com kay..tq

  13. Assalamualaikum…
    macam mana saya nak menyertai kursus penanaman cendawan yang ditawarkan…???

  14. asallamu…saudara,adakah kursus tersebut ada dijalankan di negeri johor?

  15. ass..saya nak tanya la…ada tak laman web khusus yang membincangkan cara2 menternak ayam daging.saya tengok banyak web or blog yang membincangkan tentang bela kambing je..maju!maju!bela bangsa melayu islam!! merdeka!

  16. masalahnya itulah industri penternakan yang sedang “hot”..sebenarnya saya sendiri menyediakan pautan2 tersebut jikalau saya tahu akan kewujudan website2 tersebut…masalahnya buat masa ni susah saya nak mendapatkan website yang berkaitan dengan penternakan ayam selaind daripada JPH.

  17. saya mempunyai tanah milik keluarga yang keluasannya adalah lebih kurang 4 ekar. sebelum ini keluarga ada mengeluarkan modal untuk menanam pokok kelapa sawit, tetapi tidak berhasil. Ini kerana pihak keluarga kurang
    arif dalam penanaman pokok kelapa sawit,lalu mengupah orang untuk menanamnya, tapi gagal, duit banyak habis.

    Jadi saya ada mempunyai perancangan untuk menukar projek itu kepada projek menternak udang harimau. soalan saya
    cukupkah keluasan tanah selebar 4 ekar itu untuk dijadikan tempat menternak udang harimau?Lokasi tempat yang saya nyatakan itu adalah di kampung gajah,perak.Disekeliling kawasan itu dipenuhi tanaman getah,kelapa sawit dan sawah bendang. Yang kedua apakah yang perlu saya lakukan sebagai langkah petama?berapakah modal untuk memulakan projek udang harimau ini. Apakah kursus yang sesuai untuk udang galah? Dan akhir sekali Pada siapakah samada orang perseorangan, jabatan,pertubuhan untuk saya bertanya?

  18. Assalammualaikum.
    Saya nak tanya … Hujung tahun nie ade lagi tak kursus untuk ternakan ayam & penanama cendawan

    Thanks

  19. asalamualaikum.

    selamat hari raya maaf zahir batin

    boleh saya tahu…ada lagi tak kursus ternakan lembu daging n kambing.

    terima kasih

  20. assamualaikum… selamat hari raya…

    boleh saya dapatkan penerangan mengenai kursus ternakan ikan keli kanvas dan penanaman kulat.

  21. salam mybob..
    saya dan rakan berda di Tahun akhir dalam jurusan pengurusan perniagaan di UiTM. kami begitu berminat di dalam bidang pertanian dan penternakan. antara bidang yang ingin diceburi adalah AYAM, LEMBU, KAMBING, IKAN KELI, TANAMAN CILI DAN CENDAWAN. namun, kami begitu naif dalam hal berkaitan. kami memerlukan info mengenai teknologi dan juga skim serta pembiayaan pinjaman yang ada di Malaysia. diharap mybob dapat memberikan maklumat atau menyalurkan kami pada platform yang sesuai. segala kerjasama didahului dengan ucapan terima kasih.

  22. salam mybob..
    saya dan rakan berda di Tahun akhir dalam jurusan pengurusan perniagaan di UiTM. kami begitu berminat di dalam bidang pertanian dan penternakan. antara bidang yang ingin diceburi adalah AYAM, LEMBU, KAMBING, IKAN KELI, TANAMAN CILI DAN CENDAWAN. namun, kami begitu naif dalam hal berkaitan. kami memerlukan info mengenai teknologi dan juga skim serta pembiayaan pinjaman yang ada di Malaysia. diharap mybob dapat memberikan maklumat atau menyalurkan kami pada platform yang sesuai. segala kerjasama didahului dengan ucapan terima kasih.
    012 9711232

  23. terimakasih kerana mewujudkan blog yang sangat berguna untuk memajukan masyarakat. saya memang berminat dalam bidang pertanian,

    saya berminat dengan penternakan ayam daging, dimana saya boleh mendapatkan kursus ternakan ayam ni?

    adakah dengan menghadiri kursus selain dari kursus dengan mara melayakkan saya mendapat pinjaman untuk memulakan perniagaan dalam bidang pertanian?

    bagaimana pendapat saudara tentang bidang penternakan ayam daging di malaysia sekarang?

    terima kasih. teruskan usaha murni blog jutawan tani ini

  24. saya baru nak mula tanam cendawan.takder pengalaman.so nak mintak tolong mybob kalau boleh bantu tunjuk jalan.time kasih banyak2 saya dulukan.

  25. Saya amat berminat hendak memulakan projek tanaman cendawan untuk di komersialkan, Tetapi saya tidak tahu bagaimana hendak memulakannya..

    Saya ingin menyetai kursus tanaman cendawan, tetapi saya sudah terlepas kursus itu pula… Bagaimana saya hendak sertai kursus itu dalam mase terdekat ini..?

    Saya tidak mempunyai modal bagi merialisasikan imipian saya untuk memulakan projek ini, Jadi saya ingin meminta sedikit bantuan, bagaimanakah cara saya untuk membuat pinjaman bagi memulakan project tanaman cendawan secara komersial ini? Sekian saya sahulukan dengan ribuan terima kasih..

  26. assalamualaikum

    saya berminat dengan untuk mulakan projek ternakan kambing boer tp sy masih lg kekurangan maklumat mengenai ternakan ini. so kalau boleh pls inform kat sy cmane kita nak mula dari awal.
    utk pengetahuan saudara sy merupakan seorang mahasiswa dan skrg ni masih blum mendapat pekerjaan tetap tp pilihan sy lebih kpd bekerja sendiri cam ternakan kambing boer ni.
    so sy amat memerlukan informasi berkenaan dengan ternakan ini bermula drpd kursus yang diperlukan sehinggalah kpd pinjaman utk memulakan usaha ternakan kambing ini
    sekian terima kasih.

  27. assalamualaikum

    saya berminat menceburi bidang pertanian. keluarga bercadang membuka ladang kelapa sawit dan nenas. jika tidak keberatan boleh kah saudara beri panduan awal untuk memulakan projek ini?
    apakah agensi yang patus kami berhubung?
    apakah laman web yang membolehkan saya mendapat lebih informasi berkaitan dengan projek yg kami ingin jalankan?
    sekian terima kasih

  28. assalamualaikum…
    saya sudah pun memiliki kolam ikan keli n anak2 ikan…bilakah kursus-kursus penternakan ikan keli akan dijalankan….0173267736 shahrol

  29. bagaimana cara hendak memulakan kerjaya ternak ikan air tawar ini.saya amat berminat dengan projek ikan keli kanvas ini

  30. buat masa ni kursus agak terhad kerana di hujung tahun..apa pun boleh cuba rujuk di link jabatan pertanian ini
    http://www.dof.gov.my/v2/fkursus/akuakultur2007/akuakultur2006.html

    atau boleh berkongsi pandangan nasihat dengan mereka yang dah menceburi bidang ini di http://www.bicarajutawan.com/forum/forumdisplay.php?f=51

    wassalam

  31. assamualaikum…

    boleh kongsi maklumat tentang cara pembiakan belut… that’s all..

  32. sy berminat untuk menternak udang. sy ada tanah diselangor, adakah sesuai untuk menternak udang@ ternakkan kolam-tanah gambut. boleh kah udang diternak dalam kolam simen atau kolam canvas

  33. Assalamualaikum pada sahabat

    Saya org baru disini,Mintak tolong sapa2 yg tahu ttg
    krusus penternakan lintah dan ingin tahu cara2 pemasaranya dgn cara yg betul.
    Jasa2 kalian saya ucapkan terima kasih lah bebanyak.

    Wassalam

  34. askm…
    bob…thanks 4 d info yang u bagi last time. really informative. skang nak tanya la kan…ada tak any supplier utk baka kambing yang jual baka dgn harga yang murah dan berpatutan coz saya nie orang baru…stil xtau ttg dunia perkambingan nie..hehe..
    apa beza kambing f1, f2, sumer nie…kambing mana yg lagi baik mutunya..

    lau bleh bg detail ckt…bagus

  35. saudara kamarul saya dah emaikan jawapannya..wassalam

  36. Saya ingin mengikuti kursus penternakan lintah.Apakah agensi kerajaan yg bole saya ikuti kursus ini….???

  37. salam…boleh saya dapatkan jadual kursus jagung manis x…tq

  38. Saya ingin mengikuti kursus ushawan tani dan bidang
    yang ingin saya ceburi ialah pembuatan kek , pastry dan Roti.Dimanakah saya boleh mengikuti kursus
    tersebut.
    Oleh kerana saya adalah surirumah sepenuh masa jadi
    saya tidak mampu untuk mengikuti kusus yang mengenakan
    bayaran yang mahal.Jadi apakah nasihat tuan.

    Terima kasih

  39. Saya ingin mengetahui jadual kursus ternakan untuk tahun 2008.

  40. saya sangat tertarik dan teruja untuk mengikuti kursus usahawan tani yang dijalankan dan seandainya ada,saya amat berminat ingin mendalami bidang pertanian – perladangan jagung atau betik.
    saya ingin menjadi kan bidang pertanian sebagai sumber pendapatan saya yang tetap mengantikan kerjaya saya sedia ada.
    Keduanya bolehkah saya mendapatkan maklumat penuh mengenai MECD seperti apakah peluang-peluang dan bantuan yang dapat diberikan kepada orang-orang baru seperti saya.
    Sekian, Terima kasih

  41. assalamualaikum… saya berminat nak menanam cili padi, serai dan semua jenis sayuran2 kampung.. boleh bagi tahu saya bagaimana saya mahu mulakannya???

  42. Aslkm.. ternakkan lintah ingin dipelajari..bekalan anak lintah diperlukan…harap membantu..boleh email saya ruldia7@yahoo.com..timo kasih

  43. askm saya ingin mengambil kursus dn ingin mempelajari tentang penternakan lintah….dn memerlukan baja lintah sebagai permulaan.t.kasih

  44. saya ingin mendapatkan fakta-2 dan info tentang pembiakan cacing yang agak baru di negara ini.diharap pihak tuan dapat memberikan panduan terhadap minat saya ini.

  45. Ternakan cacing kompos
    Utk makluman Cacing Harimau (Tiger Worm / Eisenia Foetida) adalah salah-satu species cacing yg tergolong didlm kumpulan cacing kompos / pengomposan. Selain itu beberapa spesies yg sesuai digunapakai utk industri Vermikultur / Vermikompos dlm keadaan negara Malaysia termasuk:
    1. Cacing Merah (Red Worm / Lumbricus Rubellus).
    2. African Nightcrawlers / Eudrillus Eugeniae.
    4. Pheretima Elongata.
    5. Cacing Biru (Blue Worm / Perionyx Excavatus).

    Setiap satu spesies di atas ada kebaikan / kelemahan yg perlu diambilkira bergantung atas objektif sebenar masing2.

    Contoh Bekas untuk menternak cacing kompos adalah 15 kakiX 60 kaki untuk skala besar.

    Makanan bagi cacing ternakan adalah semua jenis sisa organik i.e. sisa kandang, sisa pertanian, sisa dapur, sisa industri dll asalkan ianya organik boleh diguna-pakai & dimanfaatkan sebagai bahan makanan dlm sistem Vermicomposting. TETAPI, setiap satu perlu diSTABILKAN.

    Sisa makanan TIDAK SEMESTINYA membiakkan ulat. Kalau lalat mula bertelor & membiak bermakna sistem sdr:
    1. Terlalu basah.
    2. Berbau busuk.
    3. Masam / Acidic pH rendah dll.

    Kalau media terlalu basah ia akan menjadi “anaerobic” (tidak beroksigen) dan menggalakan bakteria penghurai nitrogen (anaerobic microbes) dan mengakibat fermentasi kpd sisa buangan tsb. Bau busuk itu adalah ammonia yg dikeluarkan hasil penghuraian nitrites.

    Cadangan cara mengatasinya:
    1. Kawal kelembapan media – kalau terlalu basah, taburkan & gaul “bulking agent” spt kertas carik (shredded paper), habuk sabut kelapa (cocopeat) dsb utk menyerap kelembapan.
    2. Sistem perlu ditutup dengan jaring halus utk mengelakkan lalat & perosak2 lain.
    3. Makanan diletakkan cuma di permukaan shj utk mengelakkan fermentasi. Jangan dibenamkan dlm media.
    4. Jgn beri makan terlalu berlebihan (overload). Jumlah makanan seharusnya seimbang dgn jumlah cacing.

    Walaubagaimanapun, cara utk skala kecil2an dan skala besar agak berbeza bergantung kpd keadaan setempat.

    Dari dlm rumah (sisa dapur):
    1. Lebihan sayur dedaun & kulit buah2an (di bilas dulu – elakkan sisa bahan kimia. elakkan kulit limau)
    2. Lebihan Nasi (di bilas dulu – jgn bercampur minyak / kari / sambal dll)
    3. Hampas teh & kopi. Ni favourite dia (di bilas gulanya dulu – elakkan semut)
    4. Kulit telur yg di hancur halus.
    5. Lebihan roti walaupun dah berkulat, pizza dll (hati2 jgn terlalu banyak kerana ia akan “menapai” dan “panas”)
    6. Tisu terpakai yg telah guna lap mulut.
    7. Kertas bungkusan (jgn berminyak)

    Dari luar rumah (sisa laman):
    1. Dedaun & rumput kering (kalu boleh dicarik dulu. Lebih kecil lebih baik)
    2. Dedaun & rumput hijau (hati2 jgn terlalu banyak kerana ia akan “menapai” dan “panas”)
    3. Buah2an yg luruh & rosak.

    Dari pejabat:
    1. Kertas yg dicarik (elakkan yg berwarna & dicetak dgn “inkjet”)
    2. Tisu terpakai yg telah guna lap mulut.

    Dari persekitaran berdekatan kita (sambil2 kita berulang-alik):
    1. Hampas tebu, pisang dll dari warung2 (di bilas gulanya dulu – elakkan semut & getah).
    2. Sisa sayur2an, buah2an dll dari pasar, kedai runcit dll.
    3. Kalu di utara mungkin mudah mendapatkan Jerami padi dll.

    Kalu boleh bahan2 ini dikumpul setempat dan dikomposkan sedikit agar ia “menapai” dulu dan tidak panas bila diberi makan ke cacing.

    HARAP MAKLUM: Yg sy terangkan di sini cuma sesuai digunapakai utk SKALA KECIL ya. Jika SKALA MENENGAH ATAU BESAR caranya agak berlainan.

    boleh sertai kursus di bawah
    http://artsoulist.com.my

    ESI Agrotech akan mengadakan Seminar Ternakan Cacing Kompos & Pengeluaran Baja Vermikompos secara teori dan lawatan ladang di Kajang pada 01 Mac 2008.
    Sila telefon sy, (Capt Zaman :012-2072460). e-mel: zaman.hb@esi-group.com.my atau query.agrotech@esi-group.com.my utk maklumat lanjut. TQ…

  46. Dimana saya boleh dapatkan maklumat mengenai pembekal mesin centrifugal separator untuk menghasilkan ANH VCO di malaysia? Boleh Bob berikan alamat syarikat yang menghasilkan mesin tersebut dan harga perkakasan atau mesin tersebut? Terima kasih.

  47. Tumpang tanya. Laman web nie masih lagi aktif ker? Saya berminat untuk memulakan ladang penternakan kambing/lembu dan tanaman lanskap, tapi tak tahu dimana untuk mendapatkan khidmat nasihat dari segi kursus, bantuan daripada pihak jabatan yang berkaitan, bantuan pemasaran dsb.

  48. slmkm…sy irfan dr kangar..
    sy ingin memulakan penternakan ayam kampung.
    disini sy ingin mendapatkan khidmat nasihat dari segi kursus, bantuan daripada pihak jabatan yang berkaitan, bantuan pemasaran dsb.harap dapat membantu.

  49. assalamualaikum,abang Bob ,boleh bagi maklumat kepada saya untuk mendapatkan info mengenai cacing kompos berhampiran dengan kawasan saya di johor bahru.terima kasih.

  50. askum abg bob,nk minta tanya la….perasaan tak iklan kt tv yg kartun tu mengenai usahawan?disitu dier ada bg tunjuk ajar memulakan perniagaan.tp skang da x da lg iklan 2…abg bob perasan x website 2?thanx…..

  51. ASSALAMUALAIKUM….

    SAYE MINAT SGT BIDANG PERTANIAN NI….TAPI MASALAHNYE SAYE TAKDE BASIC LANGSUNG. SAYE TRY CARI PUSAT2 LATIHAN YG MENYEDIAKAN LATIHAN, TAPI TAK PERNAH DAPAT. TOLONGLA SAYE….DAH BUNTU NI

  52. berapakah anggaran modal yang diperlukan untuk memulakan penternakan ayam daging secara kontrak dengan bilangan ayam sebanyak 20 000 ekor

  53. Saya berminat dengan penternakan cacing tanah. Tapi susah nak hadir kursus kat K.L. Ada tak sesiapa boleh bagi tau kalau ada kursus yang di buat kat Penang.

  54. Saya berminat dgn ternakan ikan keli dlm kanvas. Kat daerah Kuala Langat/Selangor ni siapa ada sediakan kursus dan pemasaran ikan keli (contract farming). Terima kasih

  55. sya bermnat mnceburi bidang pnternkan komrsil, tp sy tdk tahu ape2.. boleh sesiapa tlg x.. sekitar johor.. batu pahat.. trime ksih…

  56. sya bermnat mnceburi bidang pnternkan komrsil, tp sy tdk tahu ape2.. boleh sesiapa tlg x.. sekitar johor.. batu pahat.. trime ksih…

    fern_yu69@yahoo.com

  57. kalu ade krusus cacing bulan junly pls info to my tel numbe 0169311884

  58. Boleh berikan saya senarai kursus-kursus yang dijalankan pada tahun 2008

  59. hola bob..bole list down jadual kursus utk 2008 x??
    lg satu leh info sket psl belut?? penternakan & pembiakan ..
    tggal kan contact no bro..

  60. Kursus Penternakan Ayam Pedaging Secara Integrator
    Sesiapa yang berminat mengikuti Kursus Penternakan Ayam Pedaging Secara Integrator di Kompleks Rakan Muda, Kapar, Klang, Selangor pada 2-3 Ogos 2008; sila hubungi Azman 0123949464. Tempat terhad.

  61. salam…
    kat mana nak dapatkan sekam padi dan sabut kelapa hancur kat area perak….
    aku tinggak kat kuala kangsar….
    susah betul nak cari pembekal…
    kalau ada tlg email aku
    mr.hanifaliya@yahoo.com.my

  62. Dimana sy boleh dptkan krusus menam anak kelapa sawit

  63. Dimana sy boleh dptkan kurusus menanam benis kelapa sawit

  64. berminat beli ternakan bukan ruminan (unggas) boleh hubungi saya – 013-389 5154

  65. BILA LG ADAKAN KURSUS MENANAM CENDAWAN. SILA EMAILKAN PD SAYA JIKA ADA TARIKH SELEPAS BULAN PUASA.

    TIMA KASIH

  66. saya inginkan jadual kursus 2008/2009 yang di anjurkan oleh mardi, samada kursus yang berkaitan dengan agrotani/pembuatan makanan. terima kasih.

  67. saya berminat ingin menceburi bidang perniagaan dalam pembuatan makanan segera seperti keropok lekor segera , tapi masalahnya saya tak tahu nak belajar kat mana cara2 nak buat tu semua…tolong bagitahu saya kat mana nak khusus dlm bahagian pemakanan tersebut

  68. hubungi saya di talian 014-8203515…

  69. x pyh pon nk buat keropok lekor…datang la kt trg..sy asal trg..klu kt kami cni..keropok lekor losong la yg paling glamor..stakat ni xde plak dgr ade pihak yg anjur kursus keropok lekor,klu btul2 nk blaja,dtg cni dan tny dorang sdiri…

  70. saya begitu berminat untuk menceburi bidang penternakan ikan keli terutama yang terkini iaitu penternakan ikan keli dalam kanvas…saya bersedia mengikuti latihan2 yang akan dijalankan…boleh tak berikan jadual terbaru untuk bengkel atau kursus2 berkaitan sehingga hujung tahun 2008?tq

  71. salam,..saya nk contoh RP… untuk subject entrepreneur. blh ke tlg sya utk selesai kan masalah ni. saya ni student cm nk selesaikan assignment je.. saya telah pilih penanaman buah naga.. tp x tahu apew2 pn….

  72. cuba cik melawat kebun2/ladang2 penanaman.. sedikit demi sedikit dpt overall view costing dr petani sendiri ..baru bley buat assumption lebih tepat hasil study yang dibuat oleh cik sendiri… lain RPnya jika plan cik lain.. bergantung overall view n strategy.. insyallah…. selamat maju jaya

  73. saya nak tanya ada x krusus terbaru lintah saya berminat. untuk bulan oktober 2008 ini.

  74. Sesiapa yang berminat untuk mengikuti kursus pembenihan ikan keli dan penternakan di dalam kolam, tangki dan canvas, sila hubungi kami di 0193888762. Kami juga menyediakan pakej penternakan keli dalam canvas RM 25k untuk 10 unit canvas siap dengan benih 20,000 ekor, makanan/ubatan, peralatan cancav dan lain-lain serta khidmat nasihat

  75. saya berminat untuk menternak lintah… ada x krusus yg ditawarkan sepnjg 2008 nie utk peternak lintah.. tolg beri maklumat lanjut…

  76. kursus ternakan lintah secara komersil(zon pantai timur)

    Kursus Ternak Lintah
    • Kelebihan kursus anjuran kami:
    1.Teknik ternakan yang terkini, murah, mudah,
    selamat dan berkesan.
    2.Lawatan ke ladang.
    3.Kontrak jaminan
    4.Menjadi pembekal & kontrak perladangan 3 tahun.
    5.kertas kerja pinjaman (bernilai RM500) percuma.
    6.Pemberian sijil semasa kursus.
    7.Surat lantikan sebagai pembekal.
    8.Pinjaman disediakan.(tekun)

    hubungi zul: 017-2111484,fikri : 0199515453
    kuantan,pahang

    kursus terdekat 18 oktober 2008
    yuran rm300

  77. kursus ternakan lintah secara komersil(zon pantai timur)

    Kursus Ternak Lintah
    • Kelebihan kursus anjuran kami:
    1.Teknik ternakan yang terkini, murah, mudah,
    selamat dan berkesan.
    2.Lawatan ke ladang.
    3.Kontrak jaminan
    4.Menjadi pembekal & kontrak perladangan 3 tahun.
    5.kertas kerja pinjaman (bernilai RM500) percuma.
    6.Pemberian sijil semasa kursus.
    7.Surat lantikan sebagai pembekal.
    8.Pinjaman disediakan.(tekun),belia

    hubungi zul: 017-2111484,fikri : 0199515453
    kuantan,pahang

    kursus terdekat 18 oktober 2008
    yuran rm300

  78. kursus ternakan lintah secara komersil(zon pantai timur)

    Kursus Ternak Lintah
    • Kelebihan kursus anjuran kami:
    1.Teknik ternakan yang terkini, murah, mudah,
    selamat dan berkesan.
    2.Lawatan ke ladang.
    3.Kontrak jaminan
    4.Menjadi pembekal & kontrak perladangan 3 tahun.
    5.kertas kerja pinjaman (bernilai RM500) percuma.
    6.Pemberian sijil semasa kursus.
    7.Surat lantikan sebagai pembekal.
    8.Pinjaman disediakan.(tekun)

    hubungi zul: 017-2111484,fikri : 0199515453
    kuantan,pahang

    kursus terdekat 18 oktober 2008
    yuran rm300
    kursus terhad kepada 18 org sahaja

  79. HUBUNGI BANANG 0193064913
    HARGA CACING RM 150/KG
    RAK KAYU 3 TINGKAT RM 160.00

  80. salam. sy berminat untuk menjalankan tanaman sayur-sayuran / cili / ulam-ulaman. Sudah mempunyai tapak tetapi kekurangan info tentang kursus, teknik dan cara2. juga ingin cuba membuat pinjaman untuk memulakan penanaman ini. Harap dapat mengikuti sebarang kursus dan yuran yang berpatuttan. Di mana boleh saya rujuk tentang perkara ini? Harap dapat membantu. Terima kasih.

  81. SEKARANG NI KEBAYAKAN ORANG MELAYU DAH BERJINAK JINAK DEGAN PERTANIAN KATA KAN LAH SAYA MENPUYAE TIMUN SELUAS 3 HAKTAR KEMANA KAH HASIL ITU HENDAK DI DIJUAL ADA KAH ORANG MELAYU MENPUYE I TEMPAT DI PASAR BORONG ATAU MASIH PERLUKAN ORANG TEGAH

  82. saper2 bole bgtau nak pasarkan baja cacing??
    tolong email sy,
    is_3737@yahoo.com

    tq

  83. saya berminat menceburi bidang penternakan cacing ni..
    jika ada khursus2 yang ditawarkan utk penternakan cacing dlm masa2 terdekat ini sila hubungi saya segera.. diharapkan tuan/puan dapat membantu saya..

  84. sesiapa yang hendak membeli baja kompos..sila hubungi 0126461935

  85. askm dan salam sejahtera kepada semua. bagi sesiapa yang berminat dengan projek cendawan, sila lawati blog kami http://cendawankelantan-salor.blogspot.com
    atau email saya zulkifliju@gmail.com
    atau tel/sms 013-3184770/0123883780.
    terima kasih.

  86. salam..sy ingn buat tanaman cendawan..tp saya tidak bgaimana mahu mulakan nya..dah berapa modal yg perlu disediakan untuk memulakan tanaman ini..

  87. ingin mengikuti kursus cendawan?. Kami menganjurkan setiap bulan di Perak. Lawat http://tunas-alamagrotech.blogspot.com atau telefon saya di 012-2669792

  88. saya amat berminat nak mengusahakan projek fertigasi cili dan melon. boleh berikan saya maklumat tntg projek berkenaan? apakah kursus yang perlu saya hadiri?

  89. saya amat berminat nak mengusahakan ternakan udang. boleh berikan saya maklumat tntg projek berkenaan? apakah kursus yang perlu saya hadiri?

  90. saya ada membuat ternakan ikan keli dalam tangki poly, saiz tangki ialah 7’dia x 3′ tinggi. ada 4 tangki kesemuanya yang mana setiap satu saya muatkan dengan 2000 ekor. makanan asas ternakan kami ialah pellet sepenuhnya. dapat jual sekitar rm3.50, kalau nk apa2 pandangan atau berkongsi maklumat boleh hubungi saya rozi ismail di 013-3016572 atau layari polyaqua.blogspot.com

  91. saya bercadang ingin menceburi bidang pertanian dan penternakan. Boleh x tunjukkan contoh proposal.

  92. saya berminah untuk ikuti kursus penanaman jagung manis bila kah tarikh nya

  93. hai, saya agak ketinggalan tp masih berminat nak tahu tentang kursus tanaman cendawan.

  94. Tindakan terhadap penyeleweng

    PUTRAJAYA 22 Jun – Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani menyenaraihitamkan pembekal yang melakukan penyelewengan dalam projek kontrak ladang sehingga menyebabkan kerugian kepada petani.

    Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Johari Baharom berkata, antara bentuk penyelewengan yang dilakukan ialah membekalkan baja tidak berkualiti kepada petani sedangkan mereka memperoleh baja berkualiti daripada Jabatan Pertanian.

    Menurutnya, terdapat juga kes petani yang mengusahakan projek tanaman serai menerusi projek tersebut terpaksa menanggung kerugian apabila pembekal yang sepatutnya membeli hasil tanaman menghilangkan diri.

    ”Jika tidak dibendung kita terpaksa menanggung kerugian besar memandangkan menerusi Dasar Jaminan Bekalan Makanan Negara, kerajaan memperuntukan RM3 bilion bagi menjayakannya.

    ”Ia bertujuan meningkatkan keluaran hasil pertanian negara agar bila berlaku krisis makanan dunia, negara tidak terjejas kerana mempunyai bekalan mencukupi,” katanya.

    Hati-hati dengan lintah darat!

  95. saya ingin menyertai kursus membuat keropok lekor
    dan kursus menanam cendawan.
    adakah kedua2 kursus ini ada dianjurkan oleh mardi?
    jika ada tolong beri saya jadual kursus berkenaan
    untuk tahun 2009.

  96. tuan nak yanyo ha tak do ko krusus2 utk nak mulo niago mcm chiken king tu,tolonglah sayo bagi maklumat kok adolah,
    timo kasihla bayak2 yo.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 26 other followers

%d bloggers like this: