Bob

Hari..hari yang berlalu…

In agriculture on Disember 10, 2007 at 11:26 am

iklan-469x58.gif

Agak lama juga aku tak update blog nie…bukan apa..kesibukan di urusan dialahobi01.jpgm maya nie dengan urusan di luar sama banyak…penat dehhh..apa-apa pun kepuasan yang penting. Thanks to En.Shahar yang datang dari jauh untuk melawat kandang kami yang tak seberapa. Alhamdulilah semua akan berjalan lancar..hujung minggu aku sempat lagi pi memancing hehehehe berbaloi gak kali nie..hampir 15 ekor ikan keli sangkut kat mata kail pancing. Jadi gulai ikan keli cili api lah jawabnya. Apa-apa pun ada benda aku nak updated buat pembaca blog dan mereka yang sewaktu dengannya. Ini adalah berkaitan kepada sesiapa yang inginkan tenaga kerja yang mahir dalam sektor penternakan secara sah(legal) boleh lah menghubungi saya atau kak sue. Antara ciri tenaga kerja tersebut:

Negara Asal: India

Agama: Islam

Kepakaran: mahir dalam penternakan dan melapah daging

Bayaran pengurusan: RM1500 (termasuk levi+Approval)

RM80 Bank Guarantee dan RM180 FOMEMA

Total RM 1760.00 seorang

Gaji yang disyorkan: Rm750.00

Hubungi: Kak Sue dari Mahasuria 019-6068880

Itu satu yang aku nak update..diam tak diam dah hampir setahun blog ini lahir ke alam maya nie..banyak kemajuan yang dicapai. Kekuatan PageRank bagi blog ini sudah mencecah pada angka 4 malah aliran trafik pengunjung menghampiri 2000 hits setiap hari. Kalau tak silap minggu lepas dalam berita di sinar.fm aku ada terdengar salah satu tajuk berita yang di perkatakan “Golongan petani adalah pengguna Internet tertinggi di luar bandar”…terkejut ada..bangga pun ada..golongan petani pun sekarang mendapat perhatian di dalam internet.


Sebenarnya pada pandangan saya yang tak seberapa nie kalau dibandingkan kesedaran mereka akan kepentingan internet dalam hidup mereka adalah masih rendah berbanding dengan negara luar. Kalau bidang yang lain selama ini boleh maju didalam internet..kenapa sektor pertanian tidak boleh?..sudah tentu boleh…lagi pun “Pertanian adalah Perniagaan” bermakna boleh menghasilkan pendapatan yang lumayan.

Apa yang aku nak katakan disini aku cukup gembira bila melihat sekarang boleh dikatakan rata-rata usahawan tani (sepertimana ada pada link saya) mempunyai blog atau website sendiri walaupun tidak profesional seperti website “koprat” tetapi dengan blog yang simple mereka memaparkan cetusan idea, pengalaman dan perit jerih menjadi seorang usahawan tani dengan lebih ikhlas menjadikan pembaca atau pelawat lebih tertarik dengan blog mereka berbanding dengan halaman/website yang statik isinya. Malah untuk makluman rakan-rakan seperjuangan yang lain..pembangunan blog ini dan yang lain disini telah mendapat mencuri perhatian dari badan agensi kerajaan dan IPTA yang menyar118177802682039.jpgifatkan ini adalah perubahan yang positif bagi bagi usahawantani…syabas sahabat-sahabatku!!.... Bagi mereka yang berminat sangat hendak mengetahui kursu-kursus yang diadakan seluruh Malaysia..saya cuba membantu semampu yang mungkin tetapi saya berharap faham akan kewujudan blog ini adalah untuk berkongsi maklumat dan maaf saya pohon, saya bukan “pembantu peribadi” atau “virtual assistantbagi mengingatkan anda mengenai kursus melalui talian telefon atau sms. Anda boleh dapatkan maklumat dengan membaca di blog ini apabila ada kursus yang saya updated..itu sahaja. Saya membuat dengan ikhlas dan percuma, tapi mungkin anda boleh mendapat layanan seperti tersebut jikalau saya mengenakan sedikit bayaran yang tidak seberapa untuk saya setupkan satu sistem pemberitahuan melalui sms terus ke handphone anda. Berminat???

  1. pekerja untuk sektor pertanian takde ke bob?

  2. ada rasanya..better call kak su..she nice person..ckp bob yang suruh bertanya..

  3. minat nk jadi bidang pertanian sebagai satu perkerjaan.
    tp bagaimana nk saya mulakan?

Tinggalkan Jawapan

