Bob

Apa yang anda perlu tahu untuk tahun 2008 ini..

In agriculture, Akuakultur, Kambing boer, penternakan, pertanian on Januari 11, 2008 at 12:25 pm

Pengeluaran dalam Negara Meningkat:

-Akuakultur sebanyak 1.1%

-Sayur-sayuran 8.5 %

-Penternakan Lembu dan Kerbau 84.8%

-Penternakan kambing 82.9%

– Ayam 20.1%

– Telur 13.6%

-Ikan hiasan 19%

-Lain-lain data utk kategori lain tidak diketahui…

Walaupun dengan peningkatan pengeluaran yang ada data menunjukkan ianya hanya memenuhi keperluan negara:(saya cuma ada data untuk ternakan sahaja)

-Lembu/Kerbau 25% di dalam pasaran

-Kambing 9% di dalam pasaran

-Tenusu 5% di dalam pasaran

Penguasaan pasaran masih menunjukkan dikuasai oleh daging import dari luar.

Pertumbuhan Ekonomi

-Kambing/bebiri 30.3% dari unjuran asal 8.9%

-Lembu/Kerbau 24.5% dari unjuran asal 9.6%

-Tenusu menurun 0.8%

Produk tani yang mempunyai potensi berterusan:

-Kubis, cili, halia, cendawan, sawi, ubi keladi. Sebilangannya masih diimport dengan jumlah yang besar dari luar. Pengeluaran di dalam negara dapat mengimbangi perkara ini.

-Pisang, nanas, nangka, belimbing, jambu batu, betik dan tembikai. Sentiasa mendapat pasaran di antarabangsa.

Negara Pengimport Terbesar Produk Kita

-Singapura

-Hong Kong

-Amerika Syarikat (U.S)

-Brunei

-Jepun

Peranan Portal Agribazaar

Bermula pada tahun 2004 dengan pengguna berjumlah 1800 orang sahaja dan transaksi bernilai RM 21 juta pada tahun 2006 telah meningkat kepada RM 200 juta pada tahun 2007 dengan pengguna berjumlah 29,148 orang. Satu peningkatan yang amat drastik. Di jangkakan transaksi yang berlaku pada tahun 2008 akan melonjak melebihi RM 350 juta.

* Segala data dan pandangan yang diberi adalah berdasarkan data cerapan dari simpanan dan pemerhatian penulis sendiri. Penulis tidak bertanggungjawab di atas jikalau ada data-data yang kurang tepat. Diharapkan ianya menjadi penunjuk aras bagi mereka yang terlibat didalam bidang ini.

Inginkan kertas kerja perniagaan berkualiti dan diterima oleh MARA dan SMEBank?Dapatkan DiSini!!

  1. satu perkongsian yang menarik. diharap lebih ramai lagi akan berkecimpung di dalam bidang perniagaan ini

    Regards,
    hafiza
    http://www.eOneNet.com
    Internet Marketing company since 2000

  2. taknak promote blog jutawantani kat blog saya ke? nih tengah buat promosi ruang iklan serendah RM0.50 sehari. minima order utk 30 hari.. murah tu.. tempat adalah terhad. hubungi saya untuk makluman lanjut.🙂

  3. nantie saya hubungi..hehehe ada gak plan..

  4. nape kerajaan kita takle kurangkan import daging nha…..saya tengok byk ternakan tidak terjual….

  5. naper tak tanya diri kita sendiri? mampukah kita berusaha sedikit untuk memenuhi permintaan domestik dari orang kita sendiri…takkan lah kerajaan nak kena tunjuk sampai depan rumah kita bawak kan pembeli kasik kat kita..lepas tu dapat duit..okaylah….kerajaan bagus…kalau tak buat cam tu..kerajaan tak bagus….Dalam biz nie takleh nak tunggu sampai keadaan berubah..kita yang kena carik jalan sendiri mengubah apa yang kita nak lalui….

    kalau anda kata banyak ternakan tak terjual mesti ada sebab….dan kenapa pula beribu2 yang diimportu sentiasa dibawa masuk lepaih tu habis sokmo…pun ada sebabnya…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: